Brood?

Brood is lekker, makkelijk, in veel verschillende soorten verkrijgbaar, van goedkoop tot heel duur. We zijn gewend om veel brood te eten en vinden het, nogmaals, vooral erg lekker.

Alleen brood kan ook wel net het gene zijn waarom je niet af kan vallen, honger blijft houden of de reden van een verhoogde bloedsuikerspiegel.

Waar komt dat door? Brood bestaat voor een groot deel uit koolhydraten en van koolhydraten krijg je honger, dat heeft je lichaam zo geregeld. Dit komt door aanmaak van het hormoon insuline. Hoe vaker je lichaam insuline aan moet maken hoe meer het maakt en bij te veel zorgt insuline ervoor dat koolhydraten worden omgezet in vet en word je dus dik. Als je te vaak aanspraak maakt op je insulinevoorraad (en dat doe je iedere keer als je iets eet met koolhydraten) raakt je lichaam ontregeld en kan je oa Diabetes type 2 ontwikkelen. Doordat je lichaam vet maakt van koolhydraten heb je niet genoeg energie om goed te kunnen functioneren.

Het beperken van  koolhydraten zorgt ervoor dat je lichaam in plaats van koolhydraten  vet en eiwitten moet gaan verbranden om energie te maken en dat je insuline huishouding tot rust komt.

Waar zitten koolhydraten in? In alle producten die meel, suiker, glucosestroop en fructose bevatten en dus ook in brood.

In het boek Grip op Koolhydraten heeft diëtist Yvonne Lemmers alles heel duidelijk en goed beschreven, zo heeft zijn een methode ontwikkeld waarbij je teruggaat naar 3 maaltijden per dag waarbij een van de maaltijden producten met koolhydraten bevat en de andere maaltijden  koolhydraat beperkt zijn. Zo krijg je wel je koolhydraten binnen, want zonder is niet goed voor je lijf maar put je je insuline huishouding niet uit. In het koolhydraten uur eet  je normaal en de rest van de dag zorg je dat je per maaltijd maximaal 5 gram koolhydraten binnen krijgt.

Wat nou als je echt niet zonder brood kan? Wat daar gaat dit stukje over, stap dan om te beginnen over op koolhydraat arm brood. Dit is te koop in de supermarkt en bij de bakker.

Tijdens je koolhydraatbeperkte maaltijden eet je maximaal 1 snee brood, dit beleg je rijkelijk met eiwitten en vetten. Dus een zelfgemaakte eiersalade met mayonaise (prak twee eieren, mayonaise en wat gedroogde salade en je hebt eiersalade) of roomboter, twee plakken ham en komkommer. Koolhydraat arm brood vult veel beter doordat er allerlei zaden zoals lijnzaad en pompoenpitten aan zijn toegevoegd.

Eet je dit brood tijdens je koolhydraten uur dan kan je gerust 2 of 3 sneden brood eten, ook lekker ruim beleggen of neem er een kop (zelfgemaakte) soep bij.  Zorg dan wel dat je andere maaltijden koolhydraat beperkt zijn dus bijv.een kipfiletje met roerbakgroente en lekkere curry (let wel  op dat er geen suiker in zit)

Ja, en waar koop je dan het brood en hoe smaakt het?

Ik heb voor jullie een aantal soorten brood gekocht, bij de Aldi, de Albert Heijn en bij Bakker Hilvers (bekend in de Arnhem)

Bij de Aldi en Albert Heijn koop je vers koolhydraat arm brood, prijs voor een halfje is Aldi € 1,29 en bij de Albert Heijn € 2,15. Dit brood kan je thuis invriezen net als ‘normaal’ brood. Bij Hilvers hebben ze het brood in de vriezer, een halfje kost daar € 2,25, als je het in wil vriezen moet je snel naar huis fietsen.

Ontdooien van het brood gaat net als ‘normaal’ brood, dus in de magnetron of gewoon op een bordje. Meenemen naar je werk of voor onderweg kan het beste in een zakje of broodbakje, gewoon ingevroren meenemen, het ontdooit dan vanzelf.

Wat scheelt dat nou aan koolhydraten?  Een gewone boterham bevat ongeveer 18 gram koolhydraten, daar eet je gemiddeld 3 boterhammen van. Krijg je dus per lunch 54 gram koolhydraten binnen. Daar moet je lichaam heel hard voor werken en na die drie boterhammen kan je wachten op je after lunch dip omdat je lichaam bij moet komen .

Een koolhydraat arme boterham bevat 5 a 6 gram koolhydraten, dat scheelt dus sowieso al. En een boterham valt dus bij GOK in een koolhydraat beperkte maaltijd. Daarnaast vult het beter en ben je dus eerder vol. En langer vol vooral.

Is koolhydraatarm brood dan de oplossing? Nee, in mijn ogen zeker niet, het gaat bij gezond eten en een gezonde lijfstlijl om afwisseling, hoe meer verschillende soorten voedingsmiddelen je binnen krijgt hoe meer goede stoffen je binnen krijgt. Als je als fruit bijvoorbeeld alleen sinaasappelen eet krijg je te kort aan vitamines die in appels, peren en bananen zitten. En misschien wel teveel vitamine C.

Maar, binnen een gevarieerd koolhydraat beperkt voedingspatroon past het brood wel. Als jij 3 dagen per week luncht op je werk zou je op die dagen best dit brood kunnen meenemen. Makkelijk snel en goed.

Leuk al die informatie, maar welk brood is dan beter? Lekkerder? Goedkoper? Dat laatste is duidelijk, dat van de Aldi. Beter? Qua koolhydraten zijn ze gelijk en lekkerder?  Als je al twee jaar geen brood hebt gegeten is het lastig proeven. Ik vond de kontjes van alle drie de broodjes eigenlijk best lekker (wel met een flinke lik bio roomboter, dat weer wel)

Ik heb een broodexpert gevraagd om blind te proeven, zij laat mij morgen weten wat haar bevindingen zijn.  Dat plaats ik op Facebook!

Meer informatie over Grip op Koolhydraten, kom langs op een lezing of maak een afspraak voor een intake. Coaching kan in de praktijk, thuis (mits op fietsafstand van De Overmaat) en online. Bel of mail me voor meer informatie!

Advertenties

Één reactie Voeg uw reactie toe

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s