Meer over vitamine D, het zonnetje in huis.

Waarom je vitamine D in de zomer in de jaszak van je winterjas moet doen?

We kennen allemaal vitamine D, de vitamine die door je lichaam aangemaakt wordt onder invloed van de zon. Door deze bijzondere manier van aanmaken van de vitamine, wordt deze ook wel de zonlicht vitamine genoemd. Maar daar blijft het niet bij. Het klopt dat je deze vitamine zelf aan kan maken maar alleen als je voldoende zonlicht op je huid krijgt.

Met name in de winter komen we steeds minder buiten, wat natuurlijk nodig is om zonlicht op te vangen. Vandaar dat er wordt gezegd, slik het zolang je winterjas nodig hebt.

In de zomerperiode komen we voldoende in de zon, maar in de winter gaat dat niet zo makkelijk. Door de kou en het gure weer blijven we liever binnen, wat gevolgen heeft voor de vitamine D in je lijf. Daarnaast schijnt in de winter ook veel minder de zon en hebben we veel meer kleding aan (shawls, handschoenen)

Maar gelukkig tref je vitamine D ook gewoon in je voedsel aan, tenminste als je gezond en gevarieerd eet. Met name de voeding van dierlijke oorsprong bevat vitamine D, maar wel in beperkte mate.Hier zijn wel een paar uitzonderingen op: vette vis, zoals makreel, zalm en paling, bevat wat meer vitamine D.

Hieronder een artikel van de site van Jesse van der Velde (http://jessevandervelde.com/vitamine-d-tekort-oorzaak-en-de-oplossing/)

Het belang van vitamine D voor onze gezondheid wordt vaak onderschat, terwijl deze vitamine ons lichaam juist enorm beschermt tegen allerlei ernstige ziektes en aandoeningen, zoals  kanker, hart- en vaatziekten, diabetes, reumatische artritis en obesitas. Helaas krijgen de meeste Nederlanders via voeding en zonlicht slechts een klein aandeel van de dagelijks benodigde vitamine D binnen, daarom is het heel belangrijk om ervoor te zorgen dat je zonodig vitamine D supplementen neemt.

Waarom is vitamine D zo belangrijk voor onze gezondheid?

Vitamine D is niet één vitamine maar omvat een groep van 5 in vet oplosbare prohormonen (precursors van hormonen), waarvan vitamine D2 en vitamine D3 de belangrijkste zijn.

Vitamine D vervult een aantal belangrijke functies in ons lichaam en is onder andere nodig voor:

  • Behoud van sterke botten: vitamine D heeft een synergetische werking in combinatie met calcium en bevordert de opname van calcium in het lichaam. Ook vermindert vitamine D de botontkalking.
  • Reparatie en onderhoud van DNA en genenregulatie in cellen: vitamine D helpt onder andere tegen kanker en hart- en vaatziekten.
  • Sterk immuunsysteem: mensen die voldoende vitamine D binnenkrijgen hebben minder kans op verkoudheid en griep.

 

 

Komt een vitamine D tekort vaak voor en wat is de oorzaak?

Op basis van recente onderzoeken is vastgesteld dat men gemiddeld 35 IU’s (Internationale Units) vitamine D per pond lichaamsgewicht per dag dient binnen te krijgen (dit zijn globale richtlijnen, de aanbevolen inname is mede afhankelijk van een aantal andere factoren). Een kind van 20 kilo zou op basis hiervan dus dagelijks 1400 IU’s binnen moeten krijgen en een volwassen van 85 kilo zelfs 6000 IU’s per dag.

Vitamine D bevindt zich zoals ook eerder al aangegeven onder andere in voeding, maar zelfs als je dagelijks veel vitamine D rijke voeding eet krijg je gemiddeld maar 250 tot 300 IU’s vitamine D per dag binnen via voeding. De overige vitamine D zal ons lichaam dus zelf moeten aanmaken met behulp van zonlicht, maar helaas schijnt de zon in Nederland niet zo vaak en zelfs als de zon schijnt zitten we vaak het grootste gedeelte van de dag in huis of op kantoor. De meeste Nederlanders krijgen dus nooit genoeg vitamine D binnen om in hun dagelijkse behoefte te voorzien! En dat wordt ook bevestigd door diverse wetenschappelijke onderzoeken, want daaruit is gebleken dat veel mensen (50 tot 80%) een middelmatig tot ernstig vitamine D tekort hebben (Holick, 2007).

Wat zijn de symptomen en gevolgen van een vitamine D tekort?

Vaak zijn de symptomen die duiden op een vitamine D gebrek erg subtiel en niet direct in verband te brengen met een vitamine D tekort. Als je vaak last hebt van een of meer van de volgende symptomen kan het heel goed zijn dat je een vitamine D gebrek hebt:

  • Regelmatig verkouden en griep
  • Slappe spieren en spierkrampen
  • Chronische vermoeidheid
  • Vaak botbreuken
  • Overgewicht

Er zijn nog veel meer symptomen die kunnen duiden op een vitamine D tekort (dit is een samenvatting), voor volledige artikel zie onderaan voor verwijzing.

Ondanks dat een vitamine D tekort vaak moeilijk te herkennen is, is het heel belangrijk om de symptomen niet te negeren en een bloedtest te laten uitvoeren waarmee kan worden vastgesteld wat het vitamine D gehalte in je bloed is. Een chronisch vitamine D tekort kan namelijk leiden tot allerlei ernstige ziektes en aandoeningen, zoals diabetes (Hypponen et al., 2002; Holick, 2004; Pittas et al., 2006), hart- en vaatziekten (Zittermann, 2006) en kanker (Holick, 2002; Lappe et al., 2007).

Hoe kan ik een vitamine D tekort voorkomen?

Hoe gezond we ook eten, als je in een land woont waar de zon niet zo vaak schijnt dan is de kans groot dat je te weinig vitamine D binnenkrijgt. Het is daarom verstandig dat je ervoor zorgt dat je jouw vitamine D gehalte altijd goed op peil houdt, en dat kun je doen op de volgende manieren:

  • Eet voldoende voeding met natuurlijke vitamine D
  • Ga naar buiten als de zon schijnt,
  • Slik vitamine D supplementen.

In het volledige artikel (zie onderaan voor verwijzing) wordt een uitgebreide uitleg gegeven bij bovenstaande punten, dit is een samenvatting.

Dat natuurlijke vitamine D3 supplementen erg effectief zijn bij de bescherming tegen kanker is wetenschappelijk aangetoond; onderzoekers hebben 16 verschillende soorten kanker, waaronder darm-, prostaat- en borstkanker, in verband gebracht met een vitamine D tekort en het bleek dat door simpelweg vitamine D supplementen te slikken het risico op deze en andere vormen van kanker kon worden verlaagd met wel 75%, en dat bij mensen die al kanker hadden de tumorgroei met 50% werd gereduceerd (o.a. Goodwin et al., 2008; Gross et al., 1998; Helzlsouer et al., 2010; Huncharek et al., 2009)

Hoeveel extra vitamine D je per dag nodig hebt is afhankelijk van een aantal factoren, waaronder het voedingspatroon,  huidskleur en leeftijd, het verstandigste is daarom om een bloedtest te laten doen waarmee kan worden vastgesteld of je een vitamine D tekort hebt en hoeveel vitamine D je per dag binnen moet krijgen, want een overdosis vitamine D kan soms tot nare bijwerkingen leiden.

Vitamine D speelt een cruciale rol in je gezondheid, dat hebben veel wetenschappelijke onderzoeken de laatste jaren keer op keer aangetoond. Helaas kunnen wij maar weinig vitamine D uit voeding halen, en omdat de zon ook niet heel vaak schijnt in Nederland hebben waarschijnlijk miljoenen Nederlandse kinderen, volwassenen en ouderen een vitamine D tekort, zonder het zelf te weten. De eenvoudigste manier om een vitamine D tekort te verhelpen en te voorkomen is door vitamine D rijke voeding en supplementen te slikken… daarmee haal je dus letterlijk het zonnetje in huis!

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s