Zuurkool en diabetes type 2 ?

Een zeer kundige kennis (wat klinkt dat leuk!) heeft onderstaande blog geschreven over zuurkool en diabetes type 2. Duidelijk verhaal, mocht je vragen hebben over coaching bij het aanpassen van je leefstijl neem dan contact met me op. Samen op zoek naar de manier die bij jou past en jou helpt.

Dank je wel Marian van www.diabetesvrijleven.nl voor de duidelijke uitleg!

Zuurkool is superfood en dat wisten onze voorouders al

Zuurkool is superfood, lekker en al gewaardeerd door onze voorouders. Je kunt het zelf maken, maar ook heel goed rauw kopen in de winkel.

Zuurkool is superfood voor diabetici

Het blijkt dat de bacteriën in de darmen een grote rol spelen bij onze gezondheid. Die darmbacteriën produceren de hele dag stofjes die effect hebben op hoe jij je voelt en hoeveel energie je hebt. Bij mensen met diabetes type 2 zijn er andere darmbacteriën aanwezig, dan bij gezonde, slanke mensen.

Gelukkig kun je dat een beetje bijsturen door voldoende vezels te eten. Vezels geven de darmbacteriën meer houvast en een aantal bacteriën kunnen de vezels afbreken tot gezonde stoffen. Deze vezels noemen we prebiotica. Ook kun je je bacteriën bijsturen door regelmatig wat van die goede bacteriën te eten. Levende bacteriën van de goede soort vind je in gefermenteerde groenten. De meest bekende is: zuurkool. De kool zelf is dan weer prebiotica, het zure vocht van de zuurkool bevat veel bacteriën, de probiotica.

Van koken gaan de bacteriën dood

En dat is jammer. Dus een stamppot zuurkool levert je alleen de kool, de vezels. Maar een plukje rauwe zuurkool dat je direct uit het pak eet, geeft je de gezonde bacteriën.

Nu heb ik altijd geleerd dat die pakjes zuurkool bij de supermarkt gepasteuriseerd zijn, daarom zijn ze zo lang houdbaar. Maar dit is veranderd, kijk maar eens goed.

De gewone pakjes zuurkool:

  • zijn maar 3 maanden houdbaar
  • bevatten ongekookte verse zuurkool
  • bevatten nog levende bacteriën, de probiotica.

De pakjes zuurkool met gekookte of klaar-voor-gebruik zuurkool:

  • zijn 9 maanden houdbaar
  • bevatten gekookte zuurkool
  • bevatten geen levende bacteriën meer.

Beide versies zijn dus lekker en vezelrijk, maar alleen de ongekookte, ongepasteuriseerde zuurkool bevat de goede bacteriën.

Zuurkool uit het vat

Net zoals in de kleine verpakkingen, zijn er ook emmers zuurkool die vers zijn en emmers die gepasteuriseerd, dus gekookt zijn. “Uit het vat” is dus geen garantie dat de goede bacteriën nog aanwezig zijn. Je moet dan de tekst op de emmer gaan lezen om te zien of het gepasteuriseerd is of niet.

Hoe eet je rauwe zuurkool?

Ik ben er dol op, als smaakmaker bij de maaltijd, zoals je augurken zou gebruiken. Dit is een foto van mijn bord, met biefreepjes op een salade van groene blaadjes die ik op smaak gemaakt heb met wat olijfolie extra virgin.

Ik neem dan een plukje zuurkool ter grootte van een ei. Dat mag ook meer zijn, maar bouw in het begin rustig op. Laat je darmen wennen. Krijg je last van winderigheid, dan even de hoeveelheid halveren de komende dagen.

Ik eet het elke dag. Daarmee voorzie ik mijn darmen elke dag van de goede bacteriën. Een dag overslaan is niet erg, maar zo mogelijk elke dag is beter.

Je kunt het ook door de sla husselen. Trek het dan met twee vorken uit elkaar, zodat het luchtiger wordt.

Als zuurkoolsalade, samen met wat geraspte wortel, koolrabi of meiknol. Maak op smaak met een vinaigrette van azijn of zuurkoolsap met wat olijfolie. Garneer met geroosterde zaadjes of pitjes.

Dit recept van zuurkoolsalade uit Jamie Oliver magazine vind ik er wel heel mooi uit zien, zo gepresenteerd in een roodgekleurd blad.

Als je dat liever wat normaler wilt zien, met bijvoorbeeld groene sla en tomaat, dan kun je het ook op deze manier klaarmaken.

En als afsluiter een filmpje van 5 minuten met Koken van Van Boven, een heerlijke zuurkoolsalade voor bij het pekelvlees. Tip: voor diabeten geen witbrood erbij.

Liever zelf zuurkool maken, dat kan ook!

Zuurkool is de meest makkelijke groente om te leren fermenteren. Ik heb het zelfs als practicum op de middelbare school gehad, dus dat moet thuis ook kunnen. Wijk niet teveel van het recept af in het begin, vooral de hoeveelheid zout dit genoemd staat is nodig. Het zout zorgt ervoor dat de goede bacteriën een voorsprong krijgen, zodat de kool niet bederft in plaat van fermenteert. De ultieme test: als het eruit ziet als zuurkool, ruikt als zuurkool en smaakt als zuurkool, dan is het ook zuurkool.

Eerst een filmpje van 2 minuten om te laten zien wat de stappen zijn. Je ziet hier allemaal materialen die je zou kunnen kopen in de speciaalzaak, maar een gewone schaaf kan ook.

Lees vooraf meerdere recepten, zodat je de fijne kneepjes uit de verschillende recepten haalt.

Recept groente fermenteren van metMSenvork.nl

Recept zuurkool maken van 24Kitchen

Een recept met veel foto’s en details van Natuurlijker leven is wellicht een goede om mee te starten.

Ik wens je veel plezier met de recepten. En eet smakelijk!

 

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s