Als ik geen brood eet, kom ik dan jodium tekort?

In Nederland is aan het zout dat bakkers gebruiken in het brood maar ook in de meeste crackers jodium toegevoegd.

Ook aan keukenzout (let op JoZO zout bevat niet altijd Jodium, lees goed op het etiket)  is jodium toegevoegd. Als je minder tot geen gewoon brood meer eet en je schrapt het gewone keukenzout (dat nauwelijks nog voedingstoffen bevat omdat het geraffineerd is) uit je voeding, dan haal je twee belangrijke bronnen van jodium uit je voeding.

Eet je wel brood maar alleen biologisch brood lees dan even mee, want daarin wordt geen bakkerszout verwerkt. Ook in glutenvrije brood (vervangers) zit weinig tot geen bakkerszout.

Jodium is een essentieel sporenelement, essentieel betekent dat ons lichaam het zelf niet kan aanmaken. Je zult het dus moeten binnenkrijgen uit je voeding.

Waar is jodium belangrijk voor?

  • Het is nodig om je schildklierhormonen te maken
  • Het is belangrijk voor een gezonde hormoonhuishouding
  • Jodium kan beschermen tegen zware metalen en radioactieve straling
  • Leven zonder jodium is onmogelijk, het zit in alle lichaamscellen

Wat gebeurt er als je een tekort hebt?

Bij een tekort kan er “krop” ontstaan, oftewel struma. De schildklier zwelt dan op. Bij kinderen kan dit een achterstand in lichamelijke en geestelijke ontwikkeling tot gevolg hebben. Bij volwassenen vertragen de reacties, houden je weefsels vocht vast en vermindert het denkvermogen. De werking van de schildklier vertraagt (hypothyreoïdie) met alle gevolgen van dien.

Hoeveel jodium heb je nodig?

De volgende hoeveelheden worden geadviseerd per leeftijdscategorie:

  • kinderen van 1-2 jaar, 70 mcg/dag
  • kinderen van 3-8 jaar, 90 mcg/dag
  • kinderen van 9-13 jaar, 150 mcg/dag
  • volwassenen, 150 mcg/dag
  • zwangere vrouwen, 175 mcg/dag
  • vrouwen die borstvoeding geven, 200 mcg/dag

Toch ligt de orthomoleculair aanbevolen dosis vaak hoger, tussen de 150 en 250 mcg/dag.

 Wat gebeurt er bij een teveel?

Bij een teveel aan jodium kan de schildklier overactief worden. Dit kan zich uiten in slapeloosheid, nervositeit, verhoogde eetlust en gewichtsverlies. De maximaal veilige dosis voor jodium is overigens vastgesteld op 600 mcg/dag. Je krijgt niet zo snel teveel binnen, zeker niet uit voeding.

Hoe krijg je voldoende jodium binnen?

Eet je wel koolhydraatarm brood of crackers dan zit in het brood (meestal) wel bakkerszout, check dat even op de verpakking.

Jodium kan onderdeel zijn van je multivitamine. Check dit op de verpakking.

In de Multivitamine Dag & Nacht van Vitakruid zit (in de nacht) 150mcg.

Multivitamine Vitakruid

Daarnaast kan je als je gaat  koken/eten zonder pakjes en zakjes wat meer gejodeerd zout toevoegen aan je eten Ook op je eitje kan je dit zout gebruiken. Hieronder een aantal jodiumbronnen om te verwerken in je maaltijden:

  • zeealgen/zeewier gemiddeld 500 mcg/100 gr (niet dagelijks eten, maar dat geldt eigenlijk voor alles ;-))
  • cranberries 400 mcg/100 gr (let op, cranberries zijn vaak gezoet!)
  • schelvis 243 mcg/100 gr
  • koolvis 200 mcg/100 gr
  • kabeljauw 170 mcg/100 gr
  • mossel/garnaal 130 mcg/100 gr
  • tonijn/makreel 50 mcg/100 gr
  • 1 ei, ongeveer 20 mcg
Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s