Eiwitten in plaats van koolhydraten.

Als je koolhydraat arm gaat eten om je fitter te voelen of om af te vallen is het goed als je ook gaat letten op de hoeveelheid eiwitten die je binnen krijgt per dag. Naast voldoende gezonde vetten zal je ook voldoende eiwitten binnen moeten krijgen anders loop je het gevaar te weinig te eten en zou je in de spaarstand terecht kunnen komen. In dit blog vertel ik je meer over hoeveel eiwitten per dag je dan zou moeten eten. Ik ga hierbij met name in op de hoeveelheid eiwitten je per dag moet eten als je je koolhydraatinname gaat verminderen.

Voldoende eiwitten zijn belangrijk voor je lichaam. Ons hele lichaam is opgebouwd met behulp van eiwitten – een volwassene bestaat uit wel 12 kilo eiwit. Elke dag hebben we eiwitten nodig, voor de stofwisseling én om aan te vullen wat we via bijvoorbeeld huidschilfers, haren en ontlasting verliezen.

Ook helpen eiwitten bij het afvallen. Het eten van een maaltijd met veel eiwit zorgt er namelijk voor dat je eerder vol zit en dus minder eet. Eiwitten helpen zo het snaaien tegen te gaan! Ze zorgen ook nog eens voor sterke spieren en voldoende eiwitten eten houden spierafbraak (tijdens afvallen) tegen.

Hoeveel eiwitten moet ik dan per dag eten?

De eiwitbehoefte is afhankelijk van hoe je leeft. Iemand met een zittend beroep die met de auto naar het werk gaat heeft minder eiwitten nodig dan een bodybuilder die 5 x per week traint.

De gemiddelde mensen hebben ongeveer 0,8-1 gram eiwit per kilogram lichaamsgewicht per dag nodig. Weeg je dus 70 kilogram, dan heb je ongeveer 56 – 70 gram eiwit per dag nodig. Mensen die bezig zijn met spieropbouw kunnen er met bijvoorbeeld 1 – 1,5 gram eiwit per kilogram lichaamsgewicht per dag boven zitten.

Als je koolhydraat arm gaat eten heb je meer eiwitten per dag nodig.

Je wilt namelijk afvallen zonder honger en zonder spierafbraak. Des te minder koolhydraten per dag je gaat eten, des te meer eiwitten per dag je moet toevoegen.

Waar zitten eiwitten in en hoe reken ik uit hoeveel ik nodig heb.

Ga even uit van bovenstaande 70 kilo dan heb je dus ca 70gram eiwitten per dag nodig, dit kan je niet alleen uit een eitje per dag halen maar zal je echt in moeten passen in je maaltijden. Hieronder een lijstje met de hoeveelheid eiwit per product zodat jij voor jezelf uit kunt rekenen hoeveel je nodig hebt.

7460a64846f3ce186317213d075bb441--tes-muscle

Producten met veel eiwitten (lijst van http://www.drogespieren.nl)

Voedingsmiddel Eiwit (per 100 gram)
Achterham 15g
Amandelen 22g
Ansjovis 22g
Biefstuk 23g
Cashewnoten 17g
Eieren 12g
Garnalen 18g
Hamlap 22g
Hüttenkäse 12g
Kaas (30+) 29g
Kalkoenfilet 21g
Kipfilet 23g
Kwark 9g
Makreel 19g
Mozzarella 28g
Paling 14g
Pindakaas 25g
Pistache noten 20g
Rookvlees 22g
Rosbief 23g
Rundergehakt 20g
Sardientjes 23g
Skyr 11g
Tonijnsteak 23g
Walnoten 15g
Zalmfilet 21g

 

 

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s