Kan je wel wat tips gebruiken?

Hoe gaat het nu met je? Ben je lekker bezig?

Na de feestdagen met veel energie begonnen om je leefstijl aan te passen, de eerste kilootjes vlogen er af en nu, nu komt de carnaval in zicht, de verjaardagen volgen elkaar op en wordt het toch best moeilijk.

Het donkere en regenachtige weer zorgt ervoor dat je je beweegschema niet vol kan houden want als je mag kiezen dan is met een goed boek op de bank toch fijner dan in de regen wandelen of fietsen!

Hieronder een aantal tips om het beter vol te houden en door te zetten.

  1. Pas je voeding aan zodat het je past, dat wil zeggen maak het je niet te lastig. Iedere dag koken uit een kookboek en de meest ingewikkelde recepten uitproberen past niet iedereen en de kans dat je kiest voor een snel frietje of de pizzakoerier bellen is groot. Zorg dat je een aantal makkelijke gerechten op je lijstje hebt staan die je ook na een lange dag werken zo op tafel hebt staan (kijk eens bij mijn recepten!) Zorg er ook voor dat je af en toe een kookmiddag in plant, maak soep en pastasaus vooruit, dan heb je snel wat op tafel!
  2. Zorg voor leuke beweging, als jij graag fietst, ga dan fietsen. Wandel je liever, doe dat dan, wandelen kan heel functioneel, een boodschap in het winkelcentrum is zo bedacht en in plaats van in de auto te stappen maak je er een lekkere wandeling van. Daag jezelf uit om iedere dag minimaal een half uur te bewegen. Is het heel slecht weer, ga dan de zolder opruimen of ga met de auto naar de Ikea en loop 2 x de winkel door. Breng je kinderen op de fiets naar school, ze smelten niet van een beetje regen en je kunt tegenwoordig super leuke mutsen en handschoenen kopen.
  3. Drink voldoende water, in de winter vergeet je makkelijk te drinken terwijl het je wel helpt om je afvalstoffen af te voeren. 1,5 liter is voldoende maar de meesten van ons halen dat niet in de winter. Kruidenthee en (zelfgemaakte) bouillion is ook prima. Let bij bouillion wel op E621 en zout
  4. Eet rustig, met je gedachten erbij. Dek de tafel gezellig, zet de tv uit en draai een gezellig muziekje. Langzaam en goed kauwen helpt om je eten beter te verteren.
  5. Eet ’s morgens een of twee gekookte eitjes. Eieren bevatten veel goede stoffen, zorgen ervoor dat je met een goed gevulde maag aan de dag begint, zijn makkelijk en goedkoop en vooral lekker!
  6. Slaap voldoende, onderzoek heeft aangetoond dat goed slapen helpt bij het afvallen, je krijgt meer energie en kunt makkelijker bewegen. De 8 uur slaap die ideaal zou zijn haalt bijna niemand maar 7 uur is te doen, toch? Ga zoveel mogelijk om dezelfde tijd naar bed (zet een alarm op je telefoon om bijv 22.20 uur) en sta rond dezelfde tijd op. Zorg voor een koele slaapkamer en een lekker warm bed. Heb je last van krampen ’s nachts, denk dan eens aan magnesiumolie, lekker op je benen smeren voor je gaat slapen en kramploos de nacht door!
  7. Geen computers, laptops, tablets en telefoons gebruiken voor je gaat slapen. Het blauwe licht zorgt ervoor dat je lichaam geen melatonine aanmaakt en je geen slaap krijgt. Dat geldt trouwens ook voor cafeïne, drink cafeïnevrije koffie of thee in de avond!

 

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s