Koolhydraten vervangen door groente?

Wil je niet perse altijd koolhydraat-arm eten maar wel zo af en toe minder eten?

Of ben je lekker op weg met Grip op Koolhydraten en weet je het soms even niet meer?

Hieronder een aantal tips om koolhydraatrijke ingrediënten te vervangen voor groente en dus lekker veel koolhydraten te besparen.

Koolrabi bammetjes:

In plaats van een cracker of koolhydraat-arme boterham een lekkere frisse schijf koolrabi. Krijg je makkelijk nog meer groente binnen, smaak zit tussen komkommer en radijs in.

img_20170926_113727_734-1122668117.jpg

Beleg ze lekker met een eitje, zelfgemaakte eiersalade, osseworst of filet american. Of pindakaas!

Bloemkool:

Die witte bloemkool is een ware alleskunner. Rasp een bloemkool of maal ‘m even in de keukenmachine en je hebt een prima rijstvervanger.

Ook in een stamppotje kan je prima een bloemkool gebruiken in plaats van aardappelen. Maar dan zijn we er nog niet! Met behulp van een ei, kaas en wat kruiden maak je ook zo een pizzabodem.

Mocht je ’s ochtends al meer groentes willen binnenkrijgen, dan kun je er zelfs voor kiezen je havermoutpap te vervangen door bloemkoolpap. In dat geval pureer of blend je ongeveer 250 gram gekookte bloemkool met wat (plantaardige) melk en een snuf kaneel en top je het af met zaden, pitten en wat blauwe bessen.

Stroganoff

Bloemkoolpuree met stroganoff – Paleo

 

Grote slabladeren of een ei als wrap:

Sla gebruik je niet alleen om heerlijke salades mee te maken, maar kun je ook inzetten als vervanger van je wrap. Alles wat je in een wrap kunt doen, kun je ook in grote slabladeren rollen, dus verder hoef je niet veel aan te passen. Kies wel bladeren die groot en stevig zijn, zodat je makkelijk en zonder scheuren kunt rollen. Niet zo’n fan van sla? Een eitje kan ook ingezet worden als vervanger. Even breken, kloppen met wat peper en zout en dan een zo’n dun mogelijke laag in de pan doen en bakken. Heerlijk met roomkaas en zalm, deze wrap is ook prima koud te eten dus een fijn meeneemlunchgerecht.

slawraps-met-kalkoenfilet-FEAT

De andere kant van een courgette:

Hoe vervang je spagetti? Maak pastaslierten van je courgette met een spiralli (te koop bij Blokker voor minder dan €10) en je hebt een lichte vervanger voor onder je pastasaus. Mocht je meer een lasagne-fan zijn, dan gebruik je plakken courgette in plaats van lasagne bladeren. In beide gevallen de courgette kort bestrooien met zout zodat het vocht eruit trekt. Anders heb je een bord vol met sompige courgetti 😉

Ook tijdens het snacken komt deze groene jongen goed van pas. Schaaf met een kaasschaaf dunne, ronde plakken af en leg ze op een bakplaat. Sprenkel er wat olie en kruiden als peper en zout over en leg voor zo’n 25 minuten in een oven van 220 graden. Zo heb je in een handomdraai je eigen homemade “chips”.

courgette

Portobello à broodjes en pizzabodem

Dit is er een voor de mensen die van de structuur en smaak van paddenstoelen houden: vervang je broodje of pizzabodem door een grote portobello. Qua vorm en grootte is de portobello net een hamburgerboordje, dus je kunt zo makkelijk je geliefde hamburger een beetje gezonder maken. Wel vooraf de portobello even goed klaarmaken, want rauw eten is niet zo’n goed idee! Pizzafans kunnen de paddenstoel besmeren met tomatensaus, groentes en kaas, en even in de oven gooien.

gevuldeportobello

 

 

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s