Wat is volgens mij gezond en goed eten?

ECHT voedsel, zo vers en zo natuurlijk mogelijk. Onbewerkt, regionaal en van het seizoen. Eet geen geraffineerde suikers, vooral de verborgen suikers in producten. Eet weinig koolhydraten, het liefst uit groente, gematigd eiwitten en ruim natuurlijke goede vetten.

Eet als je echt honger hebt, tot je een verzadigd gevoel hebt. Drie maaltijden per dag is niet persé noodzakelijk en zeker geen verplichte tussendoortjes.

Geen calorieën tellen, geen weegschaal naast het fornuis. Als je kiest voor ECHT voedsel en de slechte dingen weglaat, krijg je rust in je eetpatroon, een verzadigd gevoel en een gezond gewicht. Binnen enkele weken leer je naar de lichaam te luisteren en kan je prima op je gevoel gaan eten.

 Wat is de basis van je dagelijks eten?

  • Volop groenten, vooral de groentes die boven de grond groeien (groene bladgroentes en stengels). Deze groentes bevatten weinig koolhydraten. Groenten die in de grond groeien (knollen, bollen en wortels) bevatten meer koolhydraten net als peulvruchten. Eet vers, of vers ingevroren, naar het seizoen.
  • Vlees, vis, eieren en volle zuivelproducten voor de nodige en veilige dierlijke eiwitten, eet daar waar past binnen je budget bij voorkeur grasgevoerd en/of biologische producten, de voedingswaarden liggen hoger in deze soorten.
  • Avocado, olijven en noten zorgen voor goede plantaardige vetten en eiwitten.
  • Volle zuivel producten zoals verse (natuurlijk ongezoete) slagroom, volle (griekse) yoghurt, volle kwark, creme fraiche, sour cream en alle soorten volvette kazen (geen light, mager of halfvol of 20+ kaas)
  • Echte roomboter, geklaarde boter (ghee), kokosolie om in te bakken en gebruik deze vetten ruim.
  • Olijfolie en lijnzaadolie zijn goed om als koude dressing te gebruiken.

Wat laat je weg?

  • Alle soorten suiker, alles met veel suiker toegevoegd en zeker dranken met suiker, zoals frisdrank, sportdrank, energydrinks maar zeker ook vruchtensappen (ook vers uitgeperst) Denk ook aan de pakjes drinken voor onderweg.
  • Alles met veel snelle koolhydraten, denk aan brood, ontbijtgranen, pasta, rijst, aardappelen, couscous en peulvruchten.
  • Alle light en magere producten, halfvol en 0% vet.
  • Koffiemelk, koffiecreamers (automatenkoffie) en sojaproducten.
  • Alle industrieel bewerkte vetten zoals margarines, halvarines, bak en braadproducten en de meeste sterk bewerkte plantaardige oliën.
  • Alles wat kant en klaar is (soepen uit pak of blik, sauzen, maaltijden en alle smaakmakers en maaltijdmixen)
  • Fastfood, snacks en vleesvervangers en glutenvrije producten.
  • Zoet broodbeleg, snoep en chips zoveel mogelijk weglaten.
  • Alles met kunstmatige toevoegingen, echt voedsel heeft geen etiket en zit niet in een verpakking met gebruiksaanwijzing.

Meer lezen?

In het boek Koolhydraatarm, suikervrij en vetrijk, Het nieuwe eten volgens de REAL MEAL REVOLUTION staan alle achtergronden en onderzoeken. Geschreven door Tim Noakes.

Advertenties